Už poosmé pořádalo letos v Táboře sdružení C.E.S.T.A v druhé půli srpna letní festival současného umění, tentokrát věnovaný velmi aktuálnímu tématu násilí. Asi padesátka zúčastněných umělců z celého světa měla štěstí, protože starému Ctiborovu mlýnu na kraji města se vyhnula ničivá povodňová vlna a na instalace a performance se přišel podívat vzhledem k okolnostem i velmi slušný počet diváků. Tábor je pro festival věnovaný násilí z mnoha důvodů ideálním místem: husitské tradice i rozsáhlý komplex vojenských budov na okraji města, v kterých nyní sídlí velitelství západního okruhu, připomínají pestrou militantní minulost.
Smích bolí
Festival ukázal velice různorodé umělecké projekty, které spíše než přímé a otevřené projevy agrese zkoumaly násilí v jeho skryté, pasivní a každodenní podobě. Opakovaně se v performancích objevoval problém vztahu násilí a jeho prezentace v médiích nebo jazyce či v jiných symbolických formách, které řídí nás vztah k světu. Ustálené formy televizního zpravodajství, reklamy a dokonce zábavných programů totiž vypovídají o lidské náklonnosti k násilí často víc než válka. Že každá manipulace skutečností, která z nás činí pouhé voyerské publikum a zjednodušuje naši odpovědnost za okolní svět, je nutně sama násilná, přesvědčivě ukázal podivný kabaret známého amerického umělce Matthewa Ostrowskiho, který společně s Marianem Wainszteinem z Izraele vytvořil parodii na velice slavný víkendový program stanice CNBC "Late Night Show…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu