Velké štěstí, že ředitel Národní galerie Milan Knížák spravuje umělecká díla a ne sudy s chlorem: v utajování informací totiž jeho instituce obsadila v posledních týdnech stříbrnou příčku hned za Spolanou. Šéf Národní galerie několikrát občanům vzkázal, že exponáty během povodní žádné škody neutrpěly. Zatopené prostory na Zbraslavském zámku a v Anežském klášteře pro jistotu pečlivě uzavřel před veřejností a na své podřízené uvalil přísné informační embargo. Respekt upozornil už v minulém čísle, že Knížák lže, když tvrdí, že umělecká díla zůstala nepoškozena. Také hlavní restaurátor pak tento týden nevyloučil možnost, že sádrové odlitky i bronzové sochy bude třeba restaurovat. Když si potom také novinář MF Dnes dovolil nahlížet přes plot přísně střeženého Zbraslavského zámku a dále otiskovat názory odborníků, kteří si nemyslí, že žádná škoda nevznikla, následovala popuzená reakce Knížákových podřízených. Do MF Dnes dorazil společný e-mail s několika přílohami, ve kterých se ředitelé jednotlivých uměleckých sbírek proti zájmu veřejnosti svorně ohrazují. Unikátní případ paranoidní argumentace předvedl ředitel sbírky moderního a současného umění Tomáš Vlček. Svého předchůdce ve funkci Jiřího Gregora, který v kritických dnech pomáhal zachraňovat zbraslavský depozitář a posléze svěřil MF Dnes své pochybnosti nad tím, že sochy přežily velkou vodu ve zdraví, obvinil z hyenismu a z toho, že pod záminkou pomoci hledal „osočující materiály proti Národní galerii“. Před nepřítelem…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu