0:00
0:00
Kultura19. 8. 20026 minut

Jiří Kolář (14. 9. 1914 - 11. 8. 2002)

Miloslav Topinka
Astronaut

Protože za vším, čeho se Jiří Kolář dotkl, co zůstává, je poezie, nebo spíš to, čemu tak ostýchavě říkáme. „Poezie mě sežrala celého,“ prohlásil už kdysi. Je nejen v tom, co Jiří Kolář napsal, ale i v tom, co se dnes vnímá již jako nedílná součást světového výtvarného umění 20. století. V jeho kolážích, rolážích, prolážích, chiasmážích, polepených objektech. Je tam, kudy se vydal, když slova, psaná poezie selhala. Surový zážitek všednosti, pekla holocaustu, pod nímž se mu rozbil jazyk. Otřesný zážitek z návštěvy osvětimského muzea, který je přítomen někde hluboko za jeho asamblážemi. Něco, na co poezie nikdy nestačila a snad ani stačit nebude. Možná se toho dotkl Dante. „Poezie je i zvláštní druh vnímání,“ napsal Jiří Kolář. Úžasná citlivost básníka, naprosto si vědomého nutnosti proměny. Poezií se mu stává vše, je v čemkoli, lze ji dělat z čehokoli. Dopisy Boženy Němcové, dopis adresovaný bratrovi Karla Hynka Máchy, v němž je popsána Máchova smrt, autentická svědectví z koncentračních táborů. Deníky, holé záznamy, dopis, který přišel, útržek z novin, tramvajový lístek, náhodná událost zahlédnutá na ulici. Stopa, záznam, svědectví. Odkrývání nových vrstev. Něco o tom napsat, zaznamenat to. A zároveň to zvláštní ticho, nepřítomnost řeči. Poezie nového vědomí. „Čekám nové umění, které možná nebude mít s tím, čím je dnes, mnoho společného. Něco docela jiného. Zatím sám nevím co.“ Ale právě Jiří Kolář přesně zaznamenává, co mu říká František Halas v červenci 1949, pár…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc