0:00
0:00
Ekonomika14. 1. 20025 minut

Za kočárem petrolejového prince

Astronaut

Pár desítek metrů od ostravského sídliště Fifejdy se leskne vodní hladina. Tři napohled stříbřitá jezírka skrývají tuny jedovatých ropných odpadů a kyselin, které se u chemičky Ostramo hromadily přes sto let. V létě se z jezírek line smrdutý zápach přímo na obyvatele Fifejd. Svou blízkostí u lidských obydlí představují tyto odpadní laguny středoevropskou raritu. Po pádu komunismu v roce 1989 měly být co nejdříve zlikvidovány. To, že stále existují, souvisí s příběhem prvního porevolučního továrníka.

Přivezli ji na provoz

↓ INZERCE

Známou ostravskou továrnu na zpracování použitých motorových olejů Ostramo koupil její tehdejší ředitel Vítězslav Vlček (50) v roce 1992. Elektrotechnický inženýr, kterého závodní volby v roce 1990 vynesly na místo šéfa, se tak stal podle všeho prvním soukromým majitelem továrny v postkomunistickém Československu. „Nezkompromitoval se členstvím v KSČ a měl pověst přímého chlapa,“ vzpomíná Stanislav Balon, bývalý zaměstnanec Ostrama a poté dlouho výkonný ředitel Vlčkovy firmy. S fabrikou získal podnikavý inženýr i nádrže s 350 tisíci kubíky letitých odpadů. Za to, že se zavázal je vyčistit, snížil Fond národního majetku cenu továrny z tří set na 133 milionů korun. Představitelé města tehdy upozorňovali, že sanaci šesti hektarů tak nebezpečných odpadů nemůže majitel zvládnout, fond ale jejich námitky nevzal v potaz. „Laguny byly plné už před dvaceti lety,“ vzpomíná bývalý výrobní ředitel Ostrama Jiří Zajíc. "Tak se tam daly…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc