Miliony fanoušků kopané v Evropě a Jižní Americe budou nuceny sledovat nadcházející mistrovství světa v nefotbalové časy. Horečka, která pravidelně propuká každé čtyři roky, tak jistě ztratí na intenzitě. Pro obě hostitelské země, Japonsko i Jižní Koreu, však rozhodnutí mezinárodní fotbalové federace FIFA uspořádat turnaj právě tady znamená vítanou ekonomickou injekci a možnost, jak zlepšit ne právě harmonické vzájemné vztahy. Japonsko, jedna z nejdražších zemí světa, prochází třetí recesí za poslední desetiletí a nezaměstnanost tu dosahuje na místní poměry rekordních 5,6 %. Očekává se, že šampionát povzbudí hospodářství a přiláká okolo 400 tisíc turistů, kteří utratí miliardy dolarů.
Adidasky jdou na dračku
„Mistrovství světa pro nás znamená příležitost, jak cizincům představit naši značku,“ říká Nasiko Gotoh z firmy Victor Co., která coby jeden ze sponzorů turnaje vyrábí minidisky a sluchátka s emblémem mistrovství. Snad nejvíce na kopané vydělá japonská pobočka firmy Adidas. Dodává dresy národnímu týmu a může se těšit na zisky z prodeje replik, jimiž jsou zaplaveny prodejny suvenýrů. Předměty s emblémem prodává celkem 80 firem, mezi nimiž nechybí ani výrobci hraček, piva a saké. Jižní Korea očekává méně fanoušků. Fotbal tu není tak populární a některé stadiony nebudou zaplněny ani z poloviny. I tady však díky šampionátu vzniklo za posledních pět let 360 tisíc nových pracovních míst. Obě země si od mistrovství slibují zlepšení vztahů,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu