Je teplý květnový podvečer a na nádvoří Pražského hradu přichází skupinka lidí s velikými nafukovacími balony v náručí. Na každém z nich je vyobrazeno zchátralé průčelí jednoho libereckého domu a připojený text informuje, že jde o někdejší majetek sudetských Němců, zkonfiskovaný po válce podle Benešových dekretů. Za chvíli už svérázná nafukovací mementa poskakují kolem Svatovítské katedrály a umělecká skupina Pode Bal se pouští do další akce: na Býčí schodiště Starého královského paláce přivazuje transparent s nápisem Zimmer frei. Oba dva projekty měly původně po celý měsíc doprovázet výstavu politického umění POLITIK-UM, která právě začala vedle v Tereziánském křídle paláce. Na poslední chvíli ale vedení prezidentské kanceláře zrušilo předchozí slib a umělce i s jejich díly vykazuje z veřejných prostor Hradu do uzavřených prostor galerie. Výtvarníci se s náhlým zákazem nehodlají smířit, jejich partyzánská akce ale nemá dlouhého trvání: po chvíli už po nádvoří pobíhají uniformovaní strážníci, strhávají transparent a skákající balony propichují kapesními noži.
Raději ne
Loni na podzim napadlo ředitele festivalu Jeden svět Igora Blaževiče, že by pravidelnou jarní přehlídku dokumentárních filmů mohla tentokrát doprovázet výstava výtvarného umění, která by se programově věnovala politice a společenským problémům. Domluvil se s ředitelem Centra pro současné umění Ludvíkem Hlaváčkem a Správa Pražského hradu slíbila zapůjčit pro takový záměr galerii i…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu