
Dlouho avizované překvapení se stalo skutkem: na železnici zdražilo jízdné. Ceny jízdenek šly nahoru až o dvě třetiny. A na konci ledna čeká pasažéry ještě jeden cenový skok, tentokrát o sedm procent. Dráha se tak probojovala na druhé místo v nejdražších dopravních prostředcích - hned za automobil s jednočlennou posádkou.
Do tepla za volant


Loňská čísla agentury Sofres Factum mluví jasně. „Stále přetrvává snižování zájmu o kolektivní způsob dopravy a roste obliba automobilu, i přes náklady, které z toho plynou,“ sděluje výzkum, který se zabýval občanskými preferencemi v dopravních prostředcích. Stejný výzkum také ukázal, že zatímco u hromadné přepravy obracejí Češi každou korunu, u pohodlí a luxusu auta už na peníze tolik nehledí. Rostoucí cena veřejného jízdného totiž přiměla 14,1 procent zdejších občanů vyměnit autobus a vlak za vlastní automobil, zdražení benzinu ale naopak z auta na nádraží vyhnalo jen 9,5 procenta. Důležitost ceny pro ochotu lidí vystavit se omezením a nepříjemnostem hromadného cestování dokumentuje i statistika samotných Českých drah (ČD). Úbytek pasažérů, který železnici pronásledoval celou druhou půli devadesátých let, se totiž v roce 2000 podařilo zastavit právě chytrou cenovou politikou - slevami pro mladé, kilometrickou bankou a podobně. Chtějí tedy dráhy dnes zákaznickou křivku obrátit opět směrem dolů? To by v zemi, kde ministerstvo životního prostředí označilo už před šesti lety automobilismus za "ekologický…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu