0:00
0:00
Civilizace29. 4. 20023 minuty

Božstva v nákupním koši

Astronaut

Těžko by dnes někdo hledal zboží, které není možné koupit v supermarketech: počítače, kompaktní disky, knihy a v omezeném množství také léky. Podle některých sociologů už nabídka dokonce pokročila natolik, že v regálech obchodních domů lze najít i náboženství.

Nejzásadnější problém

↓ INZERCE

Nelze to samozřejmě brát doslovně. Hypermarket je v jejich podání spíše metaforou pro nebývalé možnosti výběru, které dnes nábožensky založený člověk má. Model životní dráhy, podle kterého se člověk narodil jako člen určité náboženské komunity, v ní byl vychován, v její víře poučován ve škole a posilován návštěvou chrámu a spolků, četbou schválených knih a nabádáním laskavých pastýřů, už dávno nefunguje. Současník totiž zjistil, že neexi-stují žádná vnější kritéria, podle kterých by si měl vybrat „tu pravou“ náboženskou víru. Následkem toho nemá buď žádnou, nebo si ji zhusta vytváří po svém.Do náboženství se tak už lidé nerodí, ale vybírají si jej. To zvolené přitom sotva mohou poměřovat nějakým exaktním způsobem. Jak empiricky dokázat existenci převtělování nebo očistce? Žádná metoda nemůže ani ověřit, zda Kristus vstal z mrtvých nebo zda mají karmické zákony vliv na příští zrození. Rozum může nanejvýš ukázat, že uvnitř náboženského systému všechno drží pohromadě. Takhle pohromadě ovšem držela dost dlouho i Ptolemaiova astronomie nebo teorie éteru.Volba, které náboženství si dnes člověk hodí do svého nákupního košíku, je tedy pouze na něm. Možnost volby má však svá…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc