Těžko si představit absurdnější situaci. Z billboardu umístěného uprostřed rušného pražského náměstí se spokojeně usmívá jeden z nejúspěšnějších českých spisovatelů současnosti. „Jeden z našich mnoha spokojených zákazníků - Ivan Kraus, spisovatel,“ vysvětluje tučný nápis příčinu literátova veselí. Nebylo by na tom nic zvláštního. Kdyby se ovšem nejednalo o reklamu na Levné knihy.
Zaplatím na dřevo
Ještě před několika málo roky byla vidina svazků vyštosovaných v knihkupeckých výprodejích černou můrou každého autora. Časy se ale pomalu mění. Soudě alespoň podle Ivana Krause. Právě on se totiž stal díky spolupráci s Levnými knihami třetím nejprodávanějším spisovatelem - hned po Halině Pawlovské a Michalu Vieweghovi. Jeho knihy si tak dnes kupuje kolem padesáti tisíc čtenářů. To je cifra o jaké si Krausovi kolegové mohou nechat jenom zdát. Léta, kdy beletrie běžně vycházela v desetitisícových nákladech, jsou totiž už nenávratně pryč. Průměrný náklad se z osmnácti tisíc kusů v roce 1990 propadl na dnešních zhruba tři a půl až čtyři tisíce. Právě rapidní úbytek čtenářů byl nakonec tím, co dalo síti prodejen s levnými knihami vůbec vzniknout. V porevoluční euforii totiž většina nakladatelů nedokázala odhadnout situaci a dál chrlila své tituly v přemrštěných nákladech. Cena knih však stále rostla (ještě v roce 1993 se pohybovala na hranici osmdesáti korun, dnes je to již dvě stě) a spolu s tím ubývalo i jejich kupců. Sklady nešťastných vydavatelských…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu