Knihu fotografií Josefa Koudelky z edice Fototorst povyšují okolnosti na mimořádnou událost. Jedenašedesátiletý boskovický rodák je jedním z nemnoha českých fotografů, kterým se bez nadsázky podařilo dobýt svět: v sedmdesátých letech se stal jediným českým zástupcem v prestižní agentuře Magnum Photos a bývá řazen mezi nejvýznamnější světové dokumentaristy. Před listopadem 1989 tady bylo jméno posrpnového emigranta na indexu a ještě ani obsáhlá publikace z roku 1989 Cesty československé fotografie si netroufla Koudelkovo jméno zmínit. Ani po revoluci se ale fotograf nedočkal právě velké pozornosti. Vystavoval sice v Čechách, ale knižní vydání jeho nejslavnějších prací nepřicházelo. Současná monografie předchází Koudelkově velké retrospektivě připravované na podzim pro Veletržní palác a zaplňuje tak vskutku propastnou mezeru: v knižní podobě se u nás totiž vůbec poprvé objevují snímky z cyklů Cikáni a Exily, které bývají citovány jako stěžejní díla moderních dějin dokumentární fotografie.
Obrazy touhy
Autor spolu s nakladatelem Viktorem Stoilovem připravili vskutku ukázkový průřez Koudelkovou tvorbou a v knize tak najdeme i rané fotografie, které se v zahraničních publikacích tolik neobjevují. V roce 1967 čtyřiadvacetiletý Koudelka definitivně vyměnil povolání leteckého inženýra za nejistou existenci s fotoaparátem a v prvních letech se věnoval zejména fotografování divadla. Jeho ostře kontrastní divadelní snímky, v nichž se tváře a postavy herců…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu