
Ve středu 27. března americký prezident George Bush stvrdil svým podpisem zákon, který nově upravuje financování volebních kampaní. Vstoupit v platnost má v listopadu, po ukončení současného mandátu Kongresu, a představuje největší změnu v pravidlech za posledních třicet let. Zákon však vzbuzuje kontroverze na americké politické scéně a ještě téhož dne byl napaden u Nejvyššího soudu. Pokračuje tak bitva za omezení korumpujícího vlivu peněz v politice na jedné straně a obrana svobody projevu na straně druhé.
Koupit si svého politika


Současný zákon z roku 1971 umožňuje kandidátům na federální úřad financovat svou kampaň neomezeně z vlastních peněz, nebo pomocí sponzorských darů. Jejich výše je omezena na 1000 dolarů od fyzické osoby a 5000 dolarů od právnické, tedy obvykle od korporací, odborů, lobbistických skupin a občanských zájmových spolků nejrůznějšího druhu. Vyšší příspěvky pro volebních kampaně jsou zakázány. Toto pravidlo se však obchází. K tomu se používají takzvané „soft money“, měkké peníze. Neboli prostředky, které byly poskytnuty politické straně, ne kandidátovi. A takové dary nejsou nijak omezeny. Problémem však je, že právě měkké peníze se často používají během volebního období na podporu jednotlivých kandidátů anebo napadání jejich protivníků v reklamních spotech. Ty sice nezmiňují jména kandidátů, ale vyzdvihují nebo naopak kritizují jejich postoje, což je v souladu s literou, nikoli však duchem současného zákona. Výsledkem je…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu