Když se hudebníkovi podaří prosadit se ve světě a ocitne se na vrcholu své dráhy, otevřou se mu nekonečné možnosti k expanzi. Některé umělce dobývání nových světů neláká a vrcholný životní okamžik chápou jako jinou výzvu: vrátit se v prostoru i čase ke svým kořenům a převyprávět je pro dnešní publikum. Právě to udělal i americký violoncellista čínského původu Yo-Yo Ma, když nedávno vydal své nové album Silk Road Journeys, When Strangers Meet (Putování po Hedvábné stezce, Když se setkají cizinci), spojující hudbu západu a východu. „Zajímalo mě, jak mohla znít pouliční hudba v Itálii poloviny 15. století,“ vysvětluje sedmačtyřicetiletý hudebník své umělecké uvažování, „obchod tehdy vzkvétal, Itálie byla propojená s Persií, Indií i Čínou a s karavanami nevyhnutelně cestovaly i hudební nástroje a myšlenky.“
Globální učitel
Hedvábná stezka, kterou si Yo-Yo Ma vypůjčil pro název alba, přivedla kdysi do Číny benátského kupce Marca Pola. Jednalo se o rozvětvený systém obchodních tras, které spojovaly Cařihrad a východní přístavy Středozemí s Íránem, Mongolskem, Čínou a Japonskem. Šest a půl tisíce kilometrů dlouhá cesta překonávala nehostinnou poušť Takla Makan, pohoří Pamír i hornaté vnitrozemí Afghánistánu. Na východním úseku byla na ochranu před bandity obehnána Čínskou zdí. Města v dosahu Hedvábné stezky vzkvétala a získala kosmopolitnější ráz než izolované regiony. Cesta se tak stala nejen předchůdcem transkontinentálních železnic, ale i…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu