Na letošním Berlinale se promítal také snímek francouzského režiséra Constantina Costy-Gavrase Amen. Umělec, který se zapsal do povědomí zejména svými díly k aktuálním společenským otázkám (za všechny jmenujme i u nás známé Doznání o politických procesech v Československu 50. let), se tentokrát věnoval dodnes živé otázce: roli tehdejšího papeže Pia XII. během druhé světové války a zejména jeho postoji k vyvražďování evropských Židů. Spory kolem nejnovějšího projektu Costy-Gavrase vzbudil již plakát symbolizující propojení mezi křížem a nacistickou svastikou. Práce z dílny italského fotografa Oliviera Toscaniho, proslaveného reklamními plakáty pro firmu Benetton, vyvolala u části francouzských katolických kruhů protesty proti útoku na náboženské cítění. Costa-Gavras v reakci na to připomněl prohlášení francouzských biskupů z roku 1997, kde se omluvili za mlčení k hrůzám perzekuce Židů ve své zemi.
Pane náměstku, amen
Film seznamuje diváka se skutečnou postavou Kurta Gersteina (1905–1945), evangelického křesťana, který se stal dobrovolně důstojníkem SS a pracoval v chemických laboratořích dodávajících smrtící cyklon B do vyhlazovacích táborů, aby mohl vydat svědectví o nacistických zločinech. Své informace předával mezinárodním diplomatickým i církevním kruhům s cílem dosáhnout zastavení smrtící mašinérie. Po válce pak spáchal sebevraždu ve francouzském zajetí. Ve filmu Amen hledá Gerstein pomoc pro záchranu Židů u fiktivní osoby kněze Ricarda,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu