Založili jste novou firmu a snažíte se nalákat zákazníky nízkými cenami? Dejte si pozor, mohlo by vás to přijít draho. Loni v prosinci Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil kabelové televizi Dattelkabel (vlastněné nadnárodní vysílací společností UPC) pokutu 7,8 milionu korun. Důvod? Dattelkabel v letech 1998–2000 nabízel podle názoru úřadu své služby za dumpingovou cenu, tj. pod hranicí průměrných nákladů. Firma se odvolala, takže verdikt přezkoumá ještě předseda úřadu. Zatím lze ale případ přiřadit k sérii pochybných rozhodnutí brněnských „strážců trhu“.
Obrana dumpingu
Antimonopolní úředníci všude na světě tvrdí, že když silnější firma po určitou dobu prodává s výraznou ztrátou, vytlačuje tím své konkurenty z trhu. Toto „predátorské (dravčí) chování“ je proto podle jejich názoru hrubým omezováním soutěže. Jenže kdo prodává pod cenou, poškozuje především sám sebe, neboť musí nějak krýt svou ztrátu. Konkurentům sice možná ubývá klientela i zisk, jenže přivést je dumpingem ke krachu je velmi obtížný a dlouhodobý proces. Pokud by „predátor“ přesto boj vydržel a zvítězil, byl by to vítěz notně hospodářsky oslabený.Není přitom jisté, zda by si pak své ztráty mohl vynahradit prudkým zdražením. I kdyby totiž předtím zničil úplně všechny konkurenty (což se nezdá pravděpodobné), v prostředí volného trhu by se mu ihned vyrojili noví a nespokojené zákazníky by přetáhli zpět. Celá hypotéza o nebezpečnosti „predátorského chování“ je nicméně velmi…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu