0:00
0:00
27. 12. 20017 minut

Šťastný a veselý

Astronaut

Byl to dramatický týden. V pondělí vláda rozhodla o největších privatizacích v historii. V úterý se kabinet s centrální bankou rámcově domluvil na oslabení koruny. A ve čtvrtek Toyota a Peugeot oficiálně oznámily, že postaví v Kolíně zbrusu novou továrnu a investují téměř 50 miliard korun. Pro tuzemskou ekonomiku je to přínos srovnatelný s příchodem Volkswagenu.

Rusové venku

↓ INZERCE

Začněme privatizací. Vláda před ní dostala snad tisíc varování, že nemá klást tolik omezujících podmínek (pětiletý, resp. desetiletý zákaz rozprodeje majetku bez souhlasu státu apod.). Takový postup jedině odradí potenciální zájemce, opakovali kritici. A výsledek? Bylo pondělí ráno a ve hře o Unipetrol zbyli dva uchazeči, o Transgas a ČEZ po jednom. Hlavní favorité se buď v poslední chvíli rozhodli nezúčastnit, nebo vznesli tolik námitek, že je výběrová komise podle regulí vyřadila. Tady musí být řečeno jasně: tento výsledek je osobní prohrou ministra Grégra, který se nejvíc přičinil o zúžené podmínky soutěže. Připusťme, že pondělní mezistav přinesl mimoděk i velmi dobrou zprávu - vypadla seskupení, k nimž se otevřeně hlásil ruský obr Gazprom (v případě plynu Ruhrgas/Gaz de France, v případě Unipetrolu „středoevropské“ konsorcium ÖMV/MOL-TVK). Existuje samozřejmě názor, že nedůvěra k ruským polostátním koncernům je „zastaralý předsudek“. Aspoň se tak vyjádřil v předvánoční středu zástupce ruské naftařské firmy Yukos poté, co mu bratislavský kabinet přiklepl strategické…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc