Všeobecně sdílené přesvědčení, že cena hudebních nosičů je v našich zeměpisných šířkách „zlodějská“, slouží dnes často jako rozhodující argument při hledání odpovědi na otázku: pálit, či nepálit? Kolik by tedy kompakty musely stát, aby zákazníci dali přednost originálu před černou kopií? V jedné z internetových debat na toto téma se diskutující shodli na částce dvě stě korun. Takové číslo nepovstalo ze vzduchoprázdna. Kdo sleduje oficiální hitparádu, ví, že od února se drží v čele Rebelové - soundtrack k filmovému muzikálu Filipa Renče, který si koupilo už přes sto tisíc posluchačů (za úspěch je přitom považován už prodej desetkrát menší). Lví podíl na tom bezpochyby má i baťovská cena desky, která se prodává za 199 korun. To je polovina běžné sumy. Jde tedy o důkaz, že většina místní hudební produkce je předražená a kvalitní českou hudbu lze vydávat podstatně levněji?
Posezení ve studiu
Zůstaneme-li u Rebelů, lze říci, že představují spíše příslovečnou výjimku potvrzující pravidlo a s trochou štěstí dotažený nápad. Za nízkou cenu album vděčí především skutečnosti, že obsahuje převážně reeditované nahrávky kalibru Hvězdy na vrbě či Náhrobního kamene, které ušetřily nemalé náklady za pronájem studia. V potaz je třeba vzít i fakt, že Soundtrack se svezl na vlně masivní reklamní kampaně k filmové premiéře. Celá záležitost by tak nestála za povšimnutí, kdyby ovšem čerstvě založené vydavatelství Česká hudba nepřišlo s heslem "Česká hudba - české ceny…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu