Vladimír Železný rozšířil své „državy“ i na Slovensko - a to ho přivítalo s otevřenou náručí. Odborná veřejnost totiž doufá, že právě Železný naplní známé úsloví - vytloukání klínu klínem. Slovenská mediální scéna je v nelehké situaci. Dominuje jí komerční televize Markíza se sledovaností nad 70 %, STV je s 30 % daleko za ní. Promyšlenou cenovou politikou (dumping, zavazování celých televizních reklamních rozpočtů klientů) a vytvářením vlastnického řetězce televize-rádio Okey-deník Národní obroda-týdeník Markíza získala přes 80 % televizní reklamy a deformuje celý trh. Veřejnoprávní televize s nekvalitním programem tomu jen nečinně přihlíží. Vlastnictví silného ekonomického monopolu a zároveň jediné lukrativní TV na Slovensku dalo majiteli Markízy Pavlovi Ruskovi do rukou všechny trumfy pro ovlivňování politiky. Poté, co pomohl vyhrát volby bývalé straně Rudolfa Schustera SOP, vybudoval nadaci, aby si rozdáváním peněz zlepšil svůj vlastní mediální obraz, a nedávno se sám postavil do čela politické strany Ano (Aliance nového občana). Může mu někdo čelit?
Potřebujeme zázemí
Markízu mohla zastavit jen konkurence. Dva pokusy (satelitní VTV a kabelová i pozemní Luna) nezvládly výši úvěrové zátěže a ztroskotaly. Ve třetí šanci nikdo nedoufal. Základ pro konkurenci mohla poskytnout pouze síť dvaceti regionálních televizí, která vysílá společný program pod názvem Global. Její majitel však Pavlovi Ruskovi přislíbil, že síť nikomu neprodá. Nicméně…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu