Michal Cihlář je asi nejutajenějším umělcem v Čechách s největším počtem diváků. Na přehlídkách současného umění se téměř neobjevuje, jeho samostatné výstavy v posledních letech spočítáme na prstech jedné ruky. Přesto mají především Pražané ukázku jeho práce téměř neustále před očima - výrazný grafický design pro pražskou zoo je již několik let oživující součástí podoby města. Jak ale ukazuje první část Cihlářovy bilanční výstavy v Hradci Králové, bylo by velkým omylem ho považovat jen za osobitého reklamního grafika. Jeho vklad do českého umění je daleko hlubší, než jen vkusné billboardy s gorilami.
Konzerva jednoho času
Výstava rekapitulující dvacet let Cihlářovy výtvarné práce se vyznačuje pozoruhodnou vnitřní soudržností. Zdaleka to není způsobeno jen rozpoznatelným, osobitým formálním rukopisem vycházejícím z originální autorovy techniky vícebarevného linorytu. Cihlářovy volné práce krouží kolem jediné, ale nikterak triviální otázky: Jak je možné zobrazovat okolní svět a jaký je poté zpětný vztah tohoto zobrazení k realitě. Podobné tázání stojí v centru výtvarného umění odjakživa a různí autoři na ně odpovídali různými způsoby. O vlivné příspěvky k tomuto tématu se zasloužil i jeden z nejpopulárnějších umělců dvacátého století Andy Warhol, který se stal Cihlářovi v jeho raných letech uměleckou sudičkou. Warholova práce bývá někdy zjednodušována na reflexi popkultury a na kritiku konzumní společnosti. To jsou však až vedlejší produkty jiných…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu