0:00
0:00
Kultura22. 10. 20016 minut

Jedničky a nuly

Astronaut

Zdá se, že Cena Jindřicha Chalupeckého pro mladé výtvarníky přitahuje skandály. Loni během finálové výstavy nechal ředitel Národní galerie Milan Knížák vyvést sochaře Davida Černého ochrankou, letos pak spor o instalaci společné expozice laureátů Chalupeckého ceny a obdobného slovenského ocenění Tonal zakončil i další umělec Jiří Příhoda slovy, že „ve Veletržním paláci už vystavovat nebude“. Generační střet mladých českých výtvarníků s autoritativním vedením Národní galerie ale rozhodně není jediným důvodem, proč si aktuální výstavy New Connection (Nové spojení) všímat: od rozpadu federace totiž nabízí první velkou příležitost vidět pohromadě nejnovější díla českých a slovenských výtvarníků.

Veletržní a náš

↓ INZERCE

Ve čtvrtek 20. září si stálý architekt Veletržního paláce Stanislav Kolíbal všiml, že v prvním patře malé dvorany vyrostla jakási „hnusná“ stěna z otřískaných dřevotřískových panelů. Od organizátorů výstavy Nové spojení se pak dozvěděl, že se nejedná o polotovar, nýbrž o záměrně syrovou paneláž, kterou už jen dozdobí název expozice a jména umělců. Do vernisáže zbýval týden a všechny exponáty už byly ve Veletržním paláci připraveny k instalaci. Znechucený Kolíbal si okamžitě stěžoval šéfovi Národní galerie Milanu Knížákovi a ten během následujících dnů stávající podobu zakázal, nařídil panely přetřít neutrální šedou barvou a architekta výstavy Jiřího Příhodu nazval „absolutní nulou“. "Ten jeho návrh doslova znásilňoval konstruktivistickou…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc