
Počátkem podzimu se rakouský Linec pravidelně stává kyberměstem světa. Už dvaadvacet let zde totiž první zářijový týden probíhá Ars Electronica - festival mediálního umění a kyberkultury vnímaný v evropském měřítku jako nejvýznamnější přehlídka uměleckého využití nových technologií. Jejím hlavním cílem je ukázat, že nová digitální média neslouží jenom průmyslu a ekonomice, ale také kulturním a uměleckým projektům. Během 80. let dominovala na Ars Electronice počítačová grafika, videoart, animace, hudba a vždy přítomné instalace. Poslední dekáda druhého tisíciletí přinesla nástup projektů spojených s internetem a zcela převratné umělecké projekty využívající biotechnologie, roboty nebo rozvíjející se nanotechnologie.
Budou tady s námi


Letošní „Ars Electronica 2001“ měla revoluční náladu i téma: „Takeover – Who is doing the art of tomorrow“ (Převrat – Kdo dělá umění budoucnosti). Celý festival zahájila holčička-robot Posy tancem, který nejpřesněji vyjádřil smysl a poslání přehlídky: sblížit člověka a technologie, překonat nedůvěru a zavádějící rozdělení na přirozené a umělé a ukázat technologie nejen jako umění, ale také životní formu, která s námi sdílí naše životy na této planetě. Ars Electronica problematizuje zažitou představu o tom, co je umění a kdo jsou jeho tvůrci. Za umělce budoucnosti je totiž v Linci považován člověk tvořící novou zkušenost na síti či ve virtuální realitě nebo odborník přinášející kritický pohled na nové…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu