Předminulý týden uvítalo nakladatelství Argo v Praze vzácného hosta. Příležitost k tomu, aby sem zavítala vdova po americkém spisovateli Raymondu Carverovi Tess Gallagherová, poskytlo vydání svazku autorovy poezie nazvaného Ultramarín: jeho druhá žena ho totiž opatřila doslovem a doplnila též několika vlastními básněmi. Uvedení knihy na český trh se odehrávalo téměř v americkém duchu. Tess ochotně poskytovala rozhovory tisku a v klubu Paměť proběhl literárně-hudební večer jen pro zvané. Dny shonu jsou však za námi a my máme možnost se nad významem spisovatelovy tvorby zamyslet o něco důkladněji.
Strategická redukce
Dráha Raymonda Carvera (1938–1988) ani v nejmenším nepřipomíná ukázkové curriculum vitae proslulého spisovatele. Jeho rodiče pocházeli z tzv. nižší střední třídy, což v demokratických Spojených státech znamená, že manuálně pracovali a pohybovali se ve světě zboží kupovaného na splátky. Takto zařazen strávil rozhodující část svého života i jejich syn - v devatenácti se oženil se svou šestnáctiletou těhotnou přítelkyní Maryann a několik dalších let pak doslova bojoval o každodenní existenci. Společníkem Raymondových četných neradostných chvil se záhy stal alkohol. Právě tyto zkušenosti se patrně později staly až jakýmsi poznávacím znamením jeho krátkých próz, které dnes figurují v nejedné antologii současné americké literatury. Přestože se s Carverovými povídkovými soubory měli šanci seznámit i čeští čtenáři (titul Katedrála a jiné…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu