V Poslanecké sněmovně se nyní nachází pozoruhodný dokument: vládní návrh zákona o akciové společnosti České dráhy. Po dlouhých vyjednáváních postoupil koncem června do druhého čtení. Je to zákon, kolem nějž se šíří rozruch a točí velké peníze. Údajně vznikl přímo na Českých drahách - experti ministerstva dopravy zůstali jaksi stranou. A podíváme-li se do textu návrhu, vidíme skutečně důvody k rozruchu.
S kufrem pro peníze
Podle vládního návrhu se mají České dráhy transformovat na akciovou společnost. Vedle toho vznikne zvláštní státní subjekt, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), na niž má být přeneseno vlastnictví tratí, některé pozemky (například části pražských nádraží Bubny a Dejvice) a staré dluhy Českých drah. České dráhy mají provozovat dopravu, řídit provoz na všech tratích, vlastnit všechny nádražní budovy a provádět na základě zákonem nařízené a povinně obnovované smlouvy také veškerou údržbu železniční infrastruktury. Obě strany budou uzavřeny v trvalém koloběhu plateb: České dráhy mají platit SŽDC za použití dopravní cesty, SŽDC naopak Českým drahám hradí náklady spojené s provozem a údržbou infrastruktury.Popsané aranžmá vydávají jeho tvůrci za „transformaci drah“. Některá média, uvedená na scestí komplikovaným textem návrhu, to také pokládala za hotový fakt. Nicméně při bedlivějším pohledu se ukazuje, že návrh žádnou transformaci Českých drah kromě formálně právní (ze státní organizace na akciovou společnost) nepřináší. Dráhy…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu