
Předminulou neděli se 1100 zaměstnanců Letu Kunovice, někdejší chlouby tuzemského leteckého průmyslu, dočkalo nového majitele. Zkrachovalý podnik ale nepřevzal žádný z velkých světových výrobců. Z původních devíti zájemců totiž složil předepsanou kauci pouze jiný domácí výrobce letadel - firma Moravan z dvacet kilometrů vzdálených Otrokovic. Za kunovickou továrnu zaplatí více než 200 milionů korun.
Muž, který sekal trávu


Konkurzní správkyni Zlatavě Davidové se podařilo prodat Let za devět měsíců. „Čekali jsme, že se přihlásí někdo ze zahraničí, ale situace se vyvinula jinak,“ říká správkyně. Favorizovaní američtí zájemci z konsorcia GATX odstoupili, a tak soutěž na poslední chvíli ozvláštnila jen nabídka zlínské společnosti Graddo, která podle svého tvrzení spolupracuje s nejmenovanými investory ze Spojených arabských emirátů (ani ona ovšem nesložila peníze).Kunovický výrobce malých dopravních letadel má za sebou deset let hlubokých problémů (viz Respekt č. 46/2000). V polovině 90. let jako první tuzemský podnik prošel nuceným vyrovnáním s věřiteli. Jako spása pak v roce 1998 do podniku vstoupila americká společnost Ayres Corporations, která továrnu převzala i s dluhy (za 140 milionů korun) a přinesla zajímavý projekt dopravního letadla Loadmaster. Dnes se ovšem jejich angažmá dává za ukázkový příklad nepovedené privatizace do rukou zahraničního investora. Američané podnik ještě…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu