Nový román Martina Komárka Smrťáci končí vizí zániku západní civilizace. Bezprostřední příčinou je vynález dokonalé televizní simulace falešné reality a jeho zneužití ve válce dvou největších televizních stanic. Vládci světa bezmocně přihlížejí, jak se televizní technika zmocňuje jejich podob i hlasů, aby posloužila zájmům znesvářených televizních ředitelů, z nichž je každý napojen na jiné mocenské seskupení. Různé tábory se navzájem pomocí virtuálních technologií zcela přesvědčivě skandalizují. V roce 2048, kdy se děj odehrává, ovládají celou planetu již zcela nepokrytě Spojené státy. Nařizuje-li dokonalý přelud jejich prezidenta na každé ze dvou stanic něco jiného, ztrácí autoritu: americké vojenské jednotky ochromí nejistota, vzedme se anarchie a v lokalitách propukají boje o místní moc. Fikce dospěla k takové věrohodnosti, že se vytratilo povědomí o pravdě a skutečnosti. V důsledku toho se svět stal neovladatelným. Komárkova knížka vyšla pár dnů před počátkem nynější války o Českou televizi a jakákoli podobnost s ději, jež prožíváme, je pochopitelně jen čistě náhodná. Autor nicméně jako přední politický komentátor, mystifikátor a satirik důvěrně zná svět médií i nebezpečí, k nimž jejich rozvoj může směřovat. V jeho čtivém, vtipném a místy notně drsném příběhu přitom nejde jen o mediální technologie, ale o manipulaci s lidskou představivostí vůbec.
Osudný doušek
Politika se v Komárkově světě odpoutala od ideologií a využívá místo nich iluze.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu