
Za krátkou dobu své existence už stačila Rada České televize smést ze stolu žádost o zvýšení koncesionářských poplatků. Jistě, každý může hospodařit lépe. Poplatky jsou však už několik let stejné a otázka jejich výše se tak dříve či později znovu dostane na stůl. Než se tak stane, stojí za to připomenout si výsledky nedávné studie poradenské firmy McKinsey & Company, která se soustředila na postavení a vliv veřejnoprávních televizí na televizní trh i kvalitu vysílání.
Kultivovat komerci


Výzkum hledal odpověď na otázku, zda nejsou na současném deregulovaném trhu veřejnoprávní televize přežitkem. Údaje z 20 zemí dávají zápornou odpověď. Veřejnoprávní televize mají na trhu nezastupitelnou úlohu. Jednak jako konkurenti stanic komerčních a jednak jako poskytovatelé programů, které - slovy statutu BBC - „obohacují životy diváků způsoby, jimiž to trh sám o sobě nedokáže“. K tomu samozřejmě potřebují solidní existenční základnu. Mohlo by se zdát, že přívalu zábavy a sportu, který chrlí komerční stanice, mohou veřejnoprávní televize čelit buď vysíláním náročných programů pro pár vyvolených, nebo naopak podbízivostí a úsilím o co největší podíl na trhu. Takováto schizofrenní strategie, připomínající situaci v ČT, není nutná. Podle studie všechny veřejnoprávní televize po deregulaci sice ztratily část trhu, ale mnohé z nich si dokázaly udržet pevné a někdy i vedoucí postavení, aniž by za to nutně platily kompromisy v kvalitě programu. Příkladem jsou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu