Kopřivnická automobilka Tatra, vlajková loď vládního programu na záchranu průmyslu, měla původně už loni patřit zahraničnímu investorovi. Proč nepatří? Pro ministra financí Jiřího Rusnoka je viník zřejmý. Jak řekl v minulém Respektu, může za to „ta podivná firma Odien“, nástupce Revitalizační agentury, která má prodej na starosti. Případ je složitější, nicméně i lidé z Odienu neoficiálně připouštějí svůj díl viny: do čela Tatry vybrali špatného ředitele, a dnes ho nedokážou odvolat. Automobilku se nepodaří prodat dříve než v srpnu.
Osm pater úředníků
V Tatře už neuspělo tolik zachránců, až podnik vypadá jako zakletý. V roce 1993 majitelé - osm privatizačních fondů - povolali tým Američana Geralda Greenwalda, který vzkřísil Chrysler. Po půl roce ho odvolali se zdůvodněním, že v podniku nic nezlepšil a „řídí ho faxy z New Yorku“. V roce 1996 akcie Tatry koupila Škoda Plzeň, jejíž šéf Lubomír Soudek tehdy platil za vzor českého manažera; v Tatře však selhal stejně jako ve Škodě. Koncem roku 1999 přišla se záchranným kruhem Zemanova vláda. Stát koupil od akcionářů většinový podíl za 200 milionů a Konsolidační banka půjčila Tatře dalších 400 milionů na provoz. Loni v létě jí pak odpustila dluhy ve výši 4,1 miliardy (šlo o úvěry vykoupené od Komerční banky, včetně úroků) výměnou za akcie. „Když se v podniku provede restrukturalizace, tak se s ním dají udělat velké věci,“ řekl tehdy náměstek Revitalizační agentury Miroslav Zámečník. Loni v dubnu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu