Po více než dvoutýdenní rozpravě schválili 2. dubna američtí senátoři zákon o reformě financování volebních kampaní ve Spojených státech. Projde-li úprava dalším schvalovacím procesem a prezident George Bush ji potvrdí podpisem, bude se jednat o největší změnu v získávání prostředků pro politické účely za uplynulých pětadvacet let. Poslední reformu stranického financování Amerika zažila po aféře Watergate a odstoupení prezidenta Richarda Nixona.
Tvrdé a měkké peníze
Volební kampaně, pokud kandidát není milionářem a neplatí si je z vlastních úspor, jsou ve Spojených státech financovány převážně ze dvou zdrojů. Buď z financí, které politik získá od jednotlivců, tedy z tzv. tvrdých peněz neboli „hard money“. Na tyto prostředky platí limit ve výši tisíc dolarů na kandidáta a kampaň. Anebo z tzv. měkkých peněz neboli „soft money“, které kandidátovi věnuje jeho strana, jež finance získala na svou činnost od korporací, odborů, různých lobbistických organizací a bohatých příznivců. V loňských prezidentských volbách dosáhla suma shromážděných měkkých peněz rekordní výše pět set miliard dolarů. Oficiálně to jsou prostředky, které nesmí být určeny na přímou podporu kandidáta, proto jimi bývají financovány zejména negativní televizní reklamní šoty o chybách a prohřešcích kandidátova protihráče. Příliv měkkých peněz nereguloval žádný federální zákon. Právě to se snaží změnit reforma, vypracovaná senátory Johnem McCainem (populární republikán z Arizony,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu