V prosinci 1999 ho akcionáři povolali, aby Škodu Plzeň vytáhl z úpadku, do nějž se dostala v éře generálního ředitele Lubomíra Soudka. Dnes vykazuje Martin Roman udivující úspěchy. Plzeňské továrny skončily po letech v zisku (loni 65 milionů, předloni ztráta 4 miliardy). V loňském roce vyhrály největší zakázky v historii: opravu lokomotiv pro Rusko a stavbu elektrárny v Turecku. Škodu opustila třetina z 12 tisíc zaměstnanců; na ústředí zbylo 29 lidí z 500. Dva velké provozy - tabákové stroje a generátory - odkoupili britští investoři. Martinu Romanovi je 32 let, předtím řídil desetkrát menší podnik na výrobu vzduchotechniky Janka Radotín.
Trochu všemu
Slavný americký finančník Warren Buffett investuje jen do podniků, jejichž zboží sám používá nebo jim aspoň rozumí. Vy rozumíte všemu, co se v 15 továrnách Škody vyrábí?
Jsem právník a ekonom. Takže do hloubky nerozumím ničemu a trochu všemu. Neumím udělat technický nákres, ale umím zákazníkovi vysvětlit, proč si má koupit naše zboží, a ne třeba od Siemense.
Umíte vysvětlit, proč má Temelín potíže s vaší turbínou?
To je zapeklitá otázka. Temelínská turbína byla dodána v roce 1991 a byla na ni záruka dvanáct měsíců. Ležela ladem více než osm let. Umíte si asi představit, že kdybyste nechal osm let v garáži sebelepší auto, asi ho nenastartujete, ani kdyby to byl mercedes. Turbína je kvalitní stroj, byť prototyp. Při rozjezdu má potíže každá elektrárna - v Temelíně jsou jen…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu