V polovině března odstartoval na kanálu ČT 2 pětidílný televizní seriál Království. Opus dánského režiséra Larse von Triera se začal potichu plížit českými domácnostmi a jeho rozuzlení sledovaly minulé úterý zcela jistě spousty diváků, kteří si jinak na podobné pořady příliš nepotrpí. Česká televize v případě Království už poněkolikáté prokázala schopnost vzácné trefy: po animovaném sociologickém díle (Simpsonovi) nebo studii skrytých démonů malého amerického maloměsta (Městečko Twin Peaks) se tentokrát v jednom celku představil mix ďábelských intrik, mystiky, horroru i sondy sociální vyspělosti jedné civilizované evropské země.
Odvaha a fantazie
Letos pětapadesátiletý Lars von Trier mohl dát své divoké fantazii konkrétní obrysy už v osmi letech: tehdy mu jeho matka darovala ruční kameru. Později ji využil během studií na filmové škole v Kodani. Jeho těžko uchopitelné studentské práce, charakteristické kombinací tradičních postupů severské kinematografie s odkazy k filmovým retrožánrům, sbíraly od počátku osmdesátých let jedno ocenění za druhým. Po volné trilogii Prvek zločinu, Evropa a Epidemie, skládající poklonu německému filmovému expresionismu a francouzskému filmu noir, se Trier pohnul směrem k sondě do psychiky odvrhované a trpící katoličky Bess v dnes již světově proslulém filmu Prolomit vlny. Trier zde stejnoměrně odměřuje radosti, smutku, tajemnosti, duchovnu, kýči, ironii i realitě prostoru, v němž se jeho na první pohled podivné…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu