Otevřte konkrétní diskusi
V debatách na téma osmiletých gymnázií bylo zmíněno mnohé (naposledy v článku Máte tričko s pruhy, pane, a tudíž jste zebra v Respektu č. 13/2001) a nemá smysl to opakovat, proto bych ráda připojila jen svou osobní zkušenost. Před několika lety jsme se přestěhovali z Prahy na malé město. Jsou zde tři základní školy a několik středních škol včetně osmiletého gymnázia. Základní školy se potýkají se zoufalým nedostatkem učitelů. Ředitelé si nemohou vybírat, často jsou rádi, že přemluví důchodce, aby vydrželi učit ještě další školní rok. Mluvit v této situaci o nějakém zásadním zlepšení výuky na druhém stupni ZŠ je směšné. Nejsou zde ani žádné speciální jazykové či jinak zaměřené třídy. Rodiče nadaných žáků mají jen dvě možnosti. Buď nechají dítě na základní škole, řekla bych téměř v prostředí vzdělání nepřátelském, kde ten, kdo má chuť se učit, je šprt, nebo se pokusí dostat dítě na osmileté gymnázium. I studenti gymnázia se nadále potkávají se svými vrstevníky ze základní školy ve volném čase, při zájmové činnosti, nebo třeba později v tanečních, takže o nějaké zásadní separaci podle mého mínění hovořit nelze. Návrh, že rodiče mají požadovat zlepšení v rámci základní školy, mi navíc připadá idealistický. Kdo „obětuje“ své dítě v zájmu „lepších zítřků“? Takže na závěr:otevřete, prosím, důkladnou a konkrétní diskusi na téma, jak zlepšit vzdělání…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu