Prosincová krize v ČT a také předjarní soudní spory o Novu připomínají, jaké potíže mají nejvlivnější média. Čelí silnému tlaku politiků a reklamního trhu, ohrožují je vážná selhání některých novinářů i mediálních manažerů. Naštěstí aspoň okrajově zaznělo trochu optimismu, totiž plán, jak zavést „pozemní digitální televizi“. Z hlediska nejbližší budoucnosti to je ostatně nejdůležitější mediální výzva dneška.
Výhoda pro informační společnost
Vyměna analogově šířeného signálu televize za digitální je složitý proces už proto, že obnáší řadu technických experimentů, organizačních dohod i úprav legislativy. Odborníci na média nebo telekomunikace se také shodnou, že její důsledky pro společnost budou mimořádné. Přesto je základní princip televizní digitalizace jednoduchý. V zásadě jde o to, jak dostat pomocí nové síťové technologie do domácností větší balík „televizních dat“ než dosud a jak přitom využít zpětných cest pro tzv. „interaktivní služby“. Až se to podaří, otevře digitální televizní přijímač každému možnosti, jejichž šíři zatím nelze zcela předpovědět. Jisté je, že se lidé mohou stát místo pasivních diváků aktivními zákazníky televizních společností. Jeden kanál nové televize (tzv. multiplex) dá šanci volit až ze šesti programů dodávaných v lepší kvalitě než dosud, k tomu bude k dispozici ještě třeba rozhlasový signál a internet. Divák bude moci do pořadů aktivně vstoupit: od výběru z filmové knihovny přes volbu kamery při sportovním…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu