Je pátek 9. března odpoledne a hospoda na návsi v Lešanech nedaleko Jílového u Prahy se pomalu začíná plnit lidmi. Pod blýskavými nápisy Night Fly, kterými místní diskotéka láká omladinu z širokého okolí, půjde dnes o vážné věci. Místní lidé totiž mají obavy, aby jim v idylické krajině Posázaví hned za humny náhodou nevyrostla dálnice. Občané z širokého okolí si proto pozvali ministra životního prostředí Miloše Kužvarta, aby jim vysvětlil, co vlastně mají a mohou dělat. Pokud totiž betonářské plány vyjdou, posviští po stuze spojující sever a jih Evropy tisíce aut a kamionů denně na dohled od hospody.
Dál jen vejdi
Chrčící veřejný rozhlas začíná před čtvrtou vyhrávat starý hit „Dál jen vejdi“. Autobusy už zadarmo svezly debatéry z okolních vsí, ale chybí ministr. Dává si na čas a ze své tatry vystupuje až chvíli před pátou. S několika okolními starosty obhlížel terén, kudy by další dílo českých betonářů mohlo vést. „Jde o to, jak zabránit salámové taktice,“ říká cestou do sálu a sebevědomě dodává: „Proto jsem tady.“ Kužvart dobře ví, o čem mluví: tzv. salámové taktice totiž nedávno podlehl v souboji o dálnici D8 z Prahy na Drážďany přes chráněnou oblast České středohoří. Finta spočívá v tom, že stavbaři protáhnou beton po „bezproblémových úsecích“, kde dostanou všechna příslušná povolení, až těsně před bod sváru. A v případě Středohoří Kužvart jejich vydírání - jinudy to stavět prostě nemůžeme - nakonec podlehl. Obava, že stejný osud potká i…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu