Poslední výstřel 2. světové války padl na starém kontinentě možná v Čechách. Vzhledem k rozsáhlosti konfliktu jsou pochybnosti namístě. S naprostou jistotou lze ovšem prohlásit, že Evropa na konci bezpříkladného běsnění zbraní byla úplně jiným světadílem než v době předválečného nástupu uměleckých avantgard, funkcionalismu, jazzu, vědeckého i sociálního pokroku, kde Společnost národů rozhazovala své mírové sítě systematicky cupované dvěma monstrózními totalitními režimy a hejnem namyšlených autokratických státečků. Základní lidské reakce, afekty, vášně a pudy však zůstaly stejné i v okamžiku, kdy poslední kulka uvízla, dejme tomu, v rozviklaném českém plotě.
Uprostřed bomb
Právě o tom je Paragraf 175 - do kumentární film dvojice amerických režisérů Roba Epsteina a Jeffry Friedmana vypovídající o nehybnosti averzí a stereotypů v myšlení a chování společnosti před i po katastrofě.Jeho francouzská premiéra proběhla loni v polovině prosince na šestém ročníku pařížského festivalu filmů s homosexuální a lesbickou tematikou. Dokument, jenž se stal událostí filmové přehlídky,sleduje perzekuci německých homosexuálů a lesbiček v době hitlerovské třetí říše. Filmaři pátrají po kořenech nenávisti, jež přivedly do koncentračních táborů nebo věznic na 100 000 lidí, kteří se podobně jako Židé, Romové nebo svobodně smýšlející jedinci provinili pouze tím, že byli jiní. Vůdcové nacistického Německa prohlásili totiž za základ systému duševní a tělesnou dokonalost…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu