Teprve popáté během posledních patnácti let mají zájemci možnost spatřit v českém hlavním městě alespoň ukázku z díla slavné surrealistické fotografky Emily Medkové. Galerie Franze Kafky vystavuje pod názvem Zavřeno cyklus třiceti jejích fotografií datovaných mezi 50. a 70. léty. Galerie hlavního města Prahy navíc chystá na konec tohoto roku soubornou výstavu ženy,jejíž dílo je v Encyklopedii českých a slovenských fotografů z roku 1993 pokládáno „za jednu z největších hodnot naší poválečné výtvarné fotografie“.
Málo šancí
Emila Medková (1928–1985) se do vystavování nikdy nehrnula. Nemělo to ani smysl: i kdyby o to stála sebevíc, možnosti měla minimální - mnohoznačnost jejích surrealistických fotografií pochopitelně provokovala jak rámec popisného socrealismu padesátých let, tak atmosféru let sedmdesátých. První samostatné expozice se autorka dočkala až v roce 1960, ve svých dvaatřiceti letech. To už za sebou měla nejen studia grafické školy a dva roky totálního nasazení v barrandovském podniku Pragfilm, ale především první desetiletí oboustranně inspirativního manželství s malířem Mikulášem Medkem (1926–1974), s nímž se od roku 1951 do počátku 60. let podílela na aktivitách českých surrealistů, shromážděných okolo Karla Teigeho a později Vratislava Effenbergera. O poznání intenzivněji Medková vystavovala v letech 1962–65: právě tehdy pronikla do prestižního Museum of Modern Art v americkém Miami. V roce 1965 jí vyšla první a dodnes jediná…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu