Svatou pravdu, že opravdové události nemusíme vždy očekávat od vyhlášených pódií světových metropolí, dokázalo na sklonku letošního roku kodaňské divadlo Betty Nansen Teatret. Scéna, o které dosud nikdo mimo hranice Dánska nic nevěděl, pozvala k práci na své nové inscenaci jedny z nejžádanějších postav divadelního a hudebního světa. Režisér Robert Wilson i hudebník Tom Waits pozvání přijali. Za tím zázrakem vězí vedle nadšení divadelního ředitele Henrika Hartmana i téma, které jim navrhl. „Tahákem“ je víc než sto šedesát let staré drama Georga Büchnera Vojcek.
Znovu spolu
Výsledkem je představení, které lze označit za jednu z divadelních událostí tohoto roku. Režisér Wilson v posledních letech pendluje mezi New Yorkem, Paříží a Tokiem a inscenuje zde své divadelní produkce,opery,vystavuje nábytkový design nebo výtvarné instalace.Hudebník Tom Waits naopak nevyráží do světa poslední dobou vůbec: za celý letošní rok odehrál pouze čtyři koncerty. Přesto by kodaňské setkání dvou mužů tak odlišných letor nemělo být překvapivé. Už před jedenácti lety vytvořili v hamburském divadle Thalia spolu s Williamem Burroughsem představení The Black Rider (Černý jezdec), inspirované operou Carla Marii von Webera Čarostřelec. O tři roky později uvedli ve stejném divadle pod názvem Alice svou verzi Alenky v říši divů. Téma jejich posledního setkání, divadelní hru Woyzeck (česky se tradičně přepisuje jako Vojcek), napsal v roce 1836 mladičký německý lékař, dramatik…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu