![Astronaut](https://i.respekt.cz/www.respekt.cz/images/astronaut.png?width=640&height=1500&fit=crop)
Kdyby Karel Čapek dnes psal svou Věc Makropulos,mohla by se hrdinkou jeho hry stát filmová režisérka a fotografka Leni Riefenstahlová. Tato pozoruhodná žena prochází dvacátým stoletím jako nehynoucí kreatura, která vždy upoutávala pozornost svým zjevem, talentem, styky (jimž nedominoval nikdo menší než sám Adolf Hitler), svou nezmarovitostí a schopností nenechat na sebe zapomenout. Nedávno jsme její tvář, podobnou rozesmáté mumii, mohli vidět i v našem tisku. Byla jednou z hvězd letošního frankfurtského knižního veletrhu, na němž tato sebevědomá osmadevadesátiletá stařena předváděla sebe a svou novou výpravnou monografii. Prohlásila přitom, že není fér stále spojovat její osobu s Hitlerem, když po jeho boku (a to pouze pracovně) prožila jen „setinu svého života“, což je vtipné,i když ne přesné.Hitler jí, jak známo,v roce 1934 svěřil natočení filmu z norimberského sjezdu NSDAP(takový sjezd však připomínal spíš kultovní spartakiádu). Riefenstahlová úkol provedla s takovou invencí a perfekcionismem, že její Triumf vůle dnes kdejaký snob i znalec považuje za přední dílo světové kinematografie. J en málokdo ho přitom viděl celý (v Německu se dosud nesmí veřejně promítat), přesto se znovu a znovu dočítáme, jak je úchvatný, novátorský a obrazově dokonalý. J e to přitom film, který je plodem umělecké smlouvy s ď áblem, a nebýt ho,nikdy by její další tvorbu i život nedoprovázelo takové pikantní fluidum, které Riefenstahlové vždy zaručovalo pozornost. Ať ve svém pozdějším životě…
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu