„Velký bratr tě pozoruje,“ připomínají všudypřítomné plakáty v slavném románu 1984 tuto skutečnost kolemjdoucím. Televizory přinášejí nejen státní propagandu, ale slouží i coby kamery tajné policie. Přesvědčivá vize George Orwella inspiruje dosud. Loni se myšlenky ujal nizozemský podnikatel John de Mol, zakladatel produkční společnosti Endemol. Právě on proměnil předmět akademických diskusí v celosvětově úspěšný vývozní artikl. „Sedíte se dvěma třemi lidmi v místnosti a dostanete nápad,“ popsal de Mol svůj úspěch v rozhovoru pro týdeník Der Spiegel. „Za půl roku sledují realizaci nápadu miliony diváků. Věřte, že toto mě fascinuje nejvíc.“ K úspěchu stačilo pootočit původní myšlenku: de Mol udělal Velkého bratra, který bezostyšně nahlíží do soukromí druhých, z televizních diváků. Firmu Endemol prodal již v létě 1999 španělské Telefonice za cenu kolem pěti miliard euro.
Země, která ho proslavila
Televizní a internetovou show Big Brother lze u nás sledovat prostřednictvím satelitních programů. Proto jen stručně připomeňme princip. Mezi dobrovolníky vybere televizní stanice deset až dvanáct soutěžících ve věku mezi 20 a 40 lety. Úkolem skupiny je přežít několik měsíců v nevelkém domě s malou zahradou bez kontaktu s vnějším světem. Soutěžící hospodaří s minimem peněz, které vystačí stěží na základní potraviny, také teplá voda teče jen výjimečně. Veškeré dění sleduje několik desítek kamer. Všechny vysílají obraz v přímém přenosu na internet, takže…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu