0:00
0:00
19. 6. 20003 minuty

Háfiz I. Stabilní

Je větším rizikem pro mír islámský fundamentalistický režim, nebo sekulární despocie? Je při mírovém jednání důležitější stabilita partnera, nebo jeho demokracie? Takové otázky se naskýtají po zprávě o úmrtí syrského prezidenta Háfize Asada. Asad zemřel po 30 letech vlády. Byl klasickým oportunistou, představitelem sekulární, neideologické despocie. Jako takový měl svým způsobem blíže k Mečiarovi než k lídrům typu Kaddáfího či Chomejního. Nepsal Zelené knihy, nevyvážel islámskou revoluci, „pouze“ kvůli svým mocenským zájmům, kvůli stabilitě svého režimu neváhal sáhnout po nejtvrdších prostředcích doma i navenek. Proto se jeho země dostala i na americký seznam podporovatelů teroru. Když se to ale hodilo, přesněji když zkrachoval Sovětský svaz jako jeho hlavní patron, neváhal se za války v Zálivu zapojit po boku USA do protisaddámovské koalice. Jediný jeho stabilní postoj byl protiizraelský. V čem spočívala Asadova klíčová role na Blízkém východě? Neil MacFarquhar ji v listu The New York Times popsal takto: „Bez něho nemohl fungovat žádný trvalý mír, ale s ním nešlo žádný dohodnout.“ Změní se tato formule po Asadově smrti? To je zatím velká neznámá. Když se v polovině 70. let Sýrie zamíchala do občanské války v Libanonu, chtěla chránit dosavadní ústavní pořádek, který zajišťoval přesně stanovené pravomoci početně klesajícím křesťanům. Proč tak Asad učinil? Proč nepodpořil spíše tamní muslimy? Proto, že sám pocházel z menšinové sekty alávitů (asi 12 % syrské populace),…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc