Český televizní divák uvyklý na Dietlovy a Hubačovy seriály byl od roku 1993 konfrontován s novou skutečností. Zatímco celoplošná Nova začala sytit své fanoušky soap operou Dallas, na hranici životaschopnosti skomírající TV Premiéra, omezená pouze na středočeský kraj (s podílem na trhu kolem dvou procent), uvedla do českého povědomí nový fenomén - latinskoamerickou telenovelu (Manuela). Od americké soap opery se liší především vypjatou teatrálností projevu herců, způsobem jejich snímání a okostýmování - jejich tváře zpravidla hrají nepřirozenými barvami a jsou balzamovány tlustými make-upy. Telenovela je dnes světovým fenoménem. Ty vysílané na českých komerčních stanicích typu Novy (Esmeralda, Labyrinty vášně, Kassandra) v průměru ukusují z koláče sledovanosti (zahrnujícího každého, kdo se zrovna dívá na televizi, mimo dětí do patnácti let), téměř čtyřicetiprocentní podíl (share). To znamená, že v Labyrintech vášně se pokaždé ztrácí skoro šestnáct procent populace (rating). Ještě lépe je na tom Kassandra, jež na Nově vyplňuje předvečerní čas šedesáti procent diváků, tedy kolem čtvrtiny všech obyvatel České republiky.
Čistka na place
Původně je telenovela produktem mexicko-argentinského kýče, který roznesla v šedesátých letech po Latinské Americe multinacionální společnost, produkující nejen hygienické prostředky, Colgate Palmolive. Autoři telenovel se necítili být nijak vázáni při adaptaci klasických literárních námětů nebo příběhů reálných…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu