0:00
0:00
Domov5. 6. 20007 minut

Plnou, prosím

Astronaut

Za poslední půlrok se ceny pohonných hmot zvedly zhruba o pětinu. Benzin je dnes bezmála o deset korun dražší než loni na jaře, kdy se cena Naturalu 95 pohybovala kolem 22 korun. Co takový růst cen přinese krom faktu, že motoristé budou muset sáhnout hlouběji do kapsy? Změní se například trend posledního desetiletí, kdy stále více Čechů jezdí osobním autem, zatímco počet cestujících v autobusech, na železnici i v městské hromadné dopravě trvale klesá? A promítne se zdražování benzinu a nafty nějakým způsobem do celé ekonomiky?

Není nad auto

↓ INZERCE

Nejsledovanějšími čísly konce letošního května se staly ceny nafty a benzinu. Snad každý den přinášela média zprávy o tom, na co se vzhledem ke zdražení ropy a dolaru mohou motoristé připravit u benzinových pump. Cena pohonných hmot na českém trhu však posledních deset let stoupá spojitě: ze zhruba osmi korun za litr v roce 1989 na dnešních více než jedenatřicet. Stejně však vzrostly i příjmy obyvatelstva z průměrné hrubé mzdy 3 300 korun v roce 1990 na loňských 12 800 korun. Není proto divu, že rostoucí cena pohonných hmot se nijak neprojevila v objemu jejich prodeje. Právě naopak, benzinu i nafty kupujeme každý rok o něco více a Češi také vlastní stále více aut (viz grafy). Zatímco čím dál více lidí jezdí autem, počet těch, kteří využívají veřejnou dopravu, setrvale klesá. Železnice loni přepravila o pětinu méně lidí než v roce 1994, majitelé autobusů přišli za stejné období dokonce o třetinu svých…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc