0:00
0:00
Domov2. 5. 20002 minuty

Jak politici vyváželi lokomotivy

Astronaut

„Chtějí-li české podniky uspět na trzích s řízenou ekonomikou, je třeba, aby politici a podnikatelé spolupracovali,“ prohlásil Miloš Zeman po své prosincové schůzce s nejvyššími představiteli komunistického Vietnamu. A sám šel příkladem: ve snaze prosadit „řadu českých projektů“ se v Hanoji poklonil mumii masového vraha Ho Či Mina. Vietnam se mu za to odvděčil slibem, že koupí deset lokomotiv z krachujícího ČKD Dopravní systémy. O svůj díl slávy se vzápětí přihlásili i dva prominentní komunisté, místopředseda KSČM Miloslav Ransdorf a šéf poslaneckého klubu Vojtěch Filip. Dodávku lokomotiv prý už v polovině 90. let dojednala jejich společná firma BM-export. „Ukázali jsme, co komunisté dokážou, umíme sehnat zakázku, zajistit lidem práci,“ pochlubil se tehdy Vojtěch Filip (Respekt č. 52/99). Ve hře byla i případná provize dosahující podle některých odhadů až třicetimilionové výše, ale o ní nechtěli veřejně mluvit ani komunisté, ani Zeman. „Nejde o to, kdo z toho má provizi,“ ohrazuje se ještě dnes vládní mluvčí Rouček. „Premiér se nebral za žádnou komunistickou akci, ale za záchranu ČKD Dopravní systémy.“ Krajským soudem jmenovaný správce ČKD to však vidí jinak. „Nejde o žádnou podstatnou injekci, nic, co by hýbalo podnikem,“ říká Jan Knoflíček. Nicméně spor, zda jde o záchranu, či maličkost, je nyní zbytečný. Vietnam stáhl z českých bank zálohu na obchod prý proto, že ČKD za celých pět měsíců nedokázala začít s…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc