0:00
0:00
Scéna20. 12. 19993 minuty

Apendix (20.-26. prosince)

Astronaut

Výstavy: Loni udělil pražský primátor už po čtvrté stipendium Grant Prahy Czech Press Foto ve výši 90 000 Kč se zadáním fotograficky dokumentovat proměny hlavního města. Karel Cudlín, který je získal, vystavuje do počátku příštího roku výsledek své práce v Komorní galerii Domu fotografie Josefa Sudka v pražské Maiselově ulici. Zatímco veřejnost vnímá dohotovené stavby, Cudlín se odebral k jejich základům do rozkopaného terénu, kde se party chlapů v malebně rozedraných pracovních hadrech brodí bahnem, odstraňují sutiny, lámou skály, betonují a asfaltují, aby vytvořily podloží pro novostavby, které pak navenek vypadají, jako by docela samovolně vykrystalizovaly. Proměnou však nejdřív musí projít sama země, s tou je asi ta největší dřina. Odění, účesy i rysy obličejů prozrazují většinou východoslovanský původ dělníků. Prahu budují v 90. letech zřejmě především Ukrajinci, Slováci a Bělorusové (sotvakterý z českých dělníků by si balil machorku do novin, jak ukazuje jeden ze snímků). Vidíme muže, kteří za výdělkem odešli do cizí země, jež k nim není příliš vlídná, a v jejich očích rozpoznáváme přes veškeré úsměvy jakousi bytostnou ostražitost, ale také stesk a pocit vytrženosti. Za protektorátu i socialismu nám byly obrazy „dělnické práce“ vnucovány jako státotvorný kýč. Cudlín téma rehabilitoval autentičností a humorem. Nesklouzl ani do druhého extrému a temnější tóny drží na uzdě. Jeho dělníci si při všem svém únavném pachtění uchovávají lidskou suverenitu, ba i…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc