0:00
0:00
Dopisy21. 6. 19993 minuty

Dopisy

Astronaut

Co je vlastně škola?

Reaguji tímto dopisem na články o školském systému v České republice Navždy do příkopuMentálně retardovaný systém (Respekt č. 25/99). Během deseti let směřování do Evropy dosud lidé na rozhodujících místech MŠMT nezaznamenali, že všude v civilizovaném světě má mentálně retardované dítě právo chodit s ostatními dětmi do základní školy. Oddělování do stejných skupin žáků a vylučování všech, kteří se liší, se tváří jako přednost a vymoženost českého vzdělávacího systému. Nejsme ale právě tady u kořenů české xenofobie a rasismu? Pokud setrváme u rozdělování dětí podle mentální, vždy najdeme ve zvláštních školách děti, které by tam být neměly. Vždy se totiž najdou rodiče dítěte s lehkou mentální retardací, kteří docházku dítěte do základní školy uhájí. Ovšem kdo zaplní volné místo ve zvláštní škole? Ten, jehož přeřazení do zvláštní školy je nejsnadnější. Doposud byli velmi vděčným objektem Romové. Doufejme, že prožíváme konec odesílání Romů do zvláštních škol. Doufejme, že se dočkáme i konce zvláštních škol. Ten konec může být i novým začátkem. Co je vlastně škola? Je škola institucí s učebním programem (např. alternativním pro zvláštní školy s převahou romského etnika), která potřebuje být zaplněna dětmi, které někdo sežene za každou cenu? Je škola institucí sama pro sebe? Pokud myslíme tímto způsobem,…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc