Česká politická scéna má novou černou ovci. Je jí ministr životního prostředí Miloš Kužvart, jehož úřad si troufl nepovolit dálniční průtah jedním z nejunikátnějších přírodních útvarů ve střední Evropě - Českým středohořím. Podraz na motoristy hned odsoudili jako jeden muž stínoví ministři dopravy a životního prostředí ODS, přidali se zástupci Unie svobody a slyšitelné zastání nenašel Kužvart ani ve vlastní straně. Hádka o padesát metrů široký a šestnáct kilometrů dlouhý pruh betonu skrze chráněnou krajinnou oblast se proměnila ve výklad pojmu „veřejný zájem“. Kužvartovi kritici ho vidí v dokončené dálnici: vždyť ona přece zabezpečí rozvoj teritoria kolem Ústí nad Labem, a navíc zpříjemní život všem zdejším automobilistům směřujícím z Prahy do Němec. Podle Kužvarta je naopak veřejným zájmem ochrana posledních zbytků zdejší jakž takž zachované přírody. „Pustit si přes České středohoří všechnu tranzitní dopravu ze severu Evropy na jih, to není dobrý nápad,“ říká Kužvart.
Tudy je to nejkratší
Trasu dálnice mezi Prahou a Drážďany rýsovali už před třiceti pěti lety komunisté a ti si s nějakou ochranou přírody hlavu nelámali: nejkratší čára vedla přes České středohoří. Koncem osmdesátých let posvětil dosud nerealizovaný záměr jakešovský ÚV. Hrozba krachu smělých plánů se objevila poprvé v roce 1992, kdy tehdejší ministr životního prostředí Ivan Dejmal prosadil nové zákony. Ty mimo jiné nařizovaly posuzovat dálnici jako kteroukoli jinou velkou stavbu v…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu