V 60. letech měl Martin Luther King sen o bratrství ras v Americe. V téže době vrcholila protestní hnutí, vyjadřující odpor proti konzervativní a segregované společnosti, celou zemí otřásalo hnutí za lidská práva a odpor proti válce ve Vietnamu. Mladí radikálové, hippies, účastníci festivalu ve Woodstocku, Joan Baezová a Jane Fondová, ti všichni odvrhli tradiční „asimilacionistický“ model zvaný melting pot, hrnec, kde bílý šéfkuchař svaří veškeré odlišnosti a výsledným dortíkem je nová „americká identita“. Od konce 60. let si politicky korektní Amerika vaří spíše různobarevné salátové mísy (salad bowl), bohaté na nejrozmanitější ingredience, vůně a odstíny.
Kalifornie: Hispánci proti dvojjazyčnosti
Podle posledních oficiálních údajů z června 1998 se hlásí 82,6 % lidí žijících na území USA ke kategorii bílý (white), 12,7 % ke kategorii černý (black), 0,9 % se označuje za Amerického Indiána (American Indian and Eskimo), 3,8 % za Asiata (Asian, Pacific Islander). Z celkového počtu je 11,2 % z nich je hispánského původu (Hispanic).V 60. letech ohlašovaný nástup ideální, rasově spravedlivé společnosti, kde etnická příslušnost, rasa či pohlaví nerozhodují o šancích jednotlivce na uplatnění, však z odstupu tří desetiletí paradoxně zviditelnil to, co mělo v barvoslepé americké společnosti zůstat neviditelné. Někdejší sociální handicap jiné, tedy nebílé barvy pleti se od té doby stal účinným nástrojem politického boje: na svět přišla tzv. politika…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu