Německé školské reformy
Respekt přinesl před časem obsáhlý příspěvek ke stavu českého školství, který je, pokud jde o výsledky české školní výuky, jistě příliš pesimistický, a pokud jde o poměry na německých školách, naopak příliš nadšený.Jak z vlastních zkušeností s oběma systémy, tak ze srovnávání dnešních znalostí dětí a mladistvých z obou zemí, které máme často a průběžně příležitost pozorovat, a samozřejmě také podle uveřejňovaných zpráv se nám jeví docela jiný obraz, a proto bychom rádi varovali jak vaše pedagogy - v tom se neliší od německých - před zbytečnými experimenty, tak vaše novináře, kteří píšou o reformách, které se v Německu uskutečnily před pětadvaceti lety, před neoprávněným obdivem.Posíláme příspěvek paní Dr. Rollandové, jedné z význačných německých lingvistek, která se k tomuto problému v těchto dnech vyjádřila v souvislosti s tzv. reformou německého pravopisu: "…takzvaná (školská) reforma, pocházející ze 70. let, dnes zcela zřetelně vykazuje negativní výsledky. (…) Nikde se tak rádo neexperimentuje jako ve školství. Za zmatky okolo teorie množin následovaly problémy s ,reformovaným gymnáziem', rozpustily se třídy, snížil se počet vyučovacích hodin v některých hlavních předmětech, jako je němčina a dějepis… a předčasně se došlo ke specializaci, čímž se dětem znemožnilo obdržet ve škole široké všeobecné vzdělání. Vedle toho se upustilo od učení a cvičení - ačkoli se děti samy od sebe navzájem chtějí předhánět, ačkoli jim působí…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu