
V polistopadových učebnicích dějepisu došlo postupně k odmytizování dosud zkreslovaných témat, především z dějin 20. století. Holocaust - šoa mezi tato zanedbávaná témata neodmyslitelně patří, ale změny v jeho výkladu bohužel v porovnání s jinými tématy nepostupují zdaleka tak rychle.
Vše v jedné větě


Přesto nelze popřít, že za několik polistopadových let doznal výklad o tzv. „konečném řešení židovské otázky“ v českých učebnicích značných změn k lepšímu. V jednom z prvních učebních textů - spíše provizorním (sešity Historie v nepokřiveném zrcadle, Fortuna 1991) se objevila například jen zmínka o židovských transportech vypravených v rámci teroru rozpoutaného po nástupu Reinharda Heydricha: Ještě v říjnu [1941] odjel z Prahy do Terezína první transport českých Židů (celkem zavraždili nacisté za války 77 000 Čechů židovského původu). Kromě snahy vtěsnat celé „konečné řešení židovské otázky“ v Čechách do jediné věty stojí za zmínku, že transporty z října 1941 nesměřovaly do Terezína, ale do Lodže. Tato i další provizorní učebnice kladly také větší důraz na perzekuci Židů na Slovensku, a mimoděk ji tak stavěly do protikladu k politice protektorátní vlády. Ani ve výkladu obecných dějin nebyla situace o mnoho lepší. Názorným příkladem je dodnes používaná středoškolská učebnice Světové dějiny z nakladatelství Fortuna (1993), kde se do obsáhlého výkladu o průběhu druhé světové války nevešla ani zmínka o holocaustu - autoři pouze do příloh k této…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu