0:00
0:00
Kultura8. 6. 19984 minuty

Bahno

Astronaut

„Tenkrát jsem fotografoval líp než dnes, to je jasné - tak jako tanečník taky líp zatančí svůj part ve třiceti než v šedesáti, i kdyby pak, stárnoucí, trénoval sebeúporněji,“ napsal Jan Saudek (* 1936) do úvodu své monografie Život, láska, smrt a jiné takové podružnosti z roku 1994. V cyklu Příběh české a slovenské fotografie, vysílaném Českou televizí na přelomu loňského a letošního roku, v jedné z diskusí sebekriticky poznamenal, že své nové fotografie raději ani nechce ukazovat. Má cenu brát Saudkova sebemrskačská, suverénní i patetická slova vážně? Asi by byl omyl považovat Jana Saudka za dutého ramenáče, který řekne cokoliv, jen aby zaujal. Teatrálnost a navoněná zhýralost je pouhou formou a slupkou. Když si odmyslíme dikci či gesta a porovnáme smysl jeho slov s tím, co v současnosti fotí, zjistíme, že mluví pravdu. Dokladem je i monografie vydaná ve známém německém nakladatelství Taschen, jež se prodává i na českém trhu.

Maso

↓ INZERCE

Výbor necelé stovky fotografií je omezen na léta 1987 až 1997. Čím je datace snímků blíž loňskému roku, tím častěji se vystavuje na odiv dryáčnická prázdnota. Šokující pozice a extrémní tělesné proporce modelů patří k Saudkově arzenálu už od sedmdesátých let a v následujícím desetiletí tato tendence ještě zesílila. V dosavadních dvou domácích monografiích jsou ovšem novější práce „zředěny“ legendárními fotografiemi z let šedesátých a sedmdesátých. Nejedna dnes působí naivně, s antikvárností skoro již jen dojemnou, ale…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc