
Na rozdíl od rockové hudby je seznamování se současným světovým divadlem a jeho trendy pomalejší a složitější. V podstatě jen pražské Divadlo Archa a organizace Tanec Praha dokázaly za uplynulá léta přivézt někoho skutečně významného a pro získání povědomí o dnešním divadelním dění ve světě zásadního. Tento týden budeme moci poznat další „tvrdou divadelní měnu“ - do Divadla Archa přijíždí se svými dvěma komorními inscenacemi pro jednu tanečnici a herečku vlámský výtvarník, performer a choreograf Jan Fabre.
Od výtvarného umění k divadlu


Jan Fabre se narodil v roce 1958 v Antverpách. Vyrůstal v uměnímilovné rodině, která ho záhy nasměrovala k vlastní tvůrčí činnosti. Fabre je vlastně napůl výtvarník: část roku či ušetřený čas na zájezdech věnuje svým grafikám a skulpturám, které jsou součástí významných světových výstav i sbírek současného umění v Benátkách, New Yorku, Kasselu i jinde. Již během studií se začal projevovat i jeho zájem o akční umění. Experimentoval se sólovými performancemi, na kterých zkoumal hranice lidské bolesti a možnosti lidského těla. Po čase začal stavět své první choreografie, zprvu víceméně konceptuálního charakteru. V jedenadvaceti letech napsal a režíroval svou první divadelní hru. Mezinárodní pozornost si vydobyl kontroverzním osmihodinovým představením, po němž následovala v roce 1984 inscenace De Macht der Theaterlijke Dwaasheden, která otevírala benátské bienále a poté procestovala téměř celou západní Evropu, USA,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu