Dohoda o ukončení stávky na železnici uzavřená minulý týden mezi odboráři, zástupci vlády a vedením Českých drah překvapila hlavně nejasným obsahem dohodnutých bodů. Vláda železničním odborářům odsouhlasila požadavek na přijetí dopravní strategie, lepší hospodaření železnic a plán transformace Českých drah (ČD). Taková agenda je ovšem na hony vzdálená klasickým odborovým tématům, jako jsou mzdy a propouštění. Šéf železničních odborářů Jaromír Dušek také s její pomocí během celé stávky přesvědčoval média a veřejnost, že jeho týmu jde spíš o ideály než o peníze. Ve skutečnosti ale hrála otázka mezd u stávkujících větší roli, než byli ochotni přiznat: dokazuje to dodatek dohody, o němž se dosud vůbec nemluvilo.
Sborník prací
Tzv. druhý dodatek smlouvy podepsané ministry Luxem, Dlouhým, Kočárníkem, šéfem ČD Mládkem a předákem odborů Duškem poněkud záhadným a krkolomným jazykem ukládá generálnímu řediteli ČD, aby „zajistil s okamžitou platností pozastavení účinnosti sborníku prací“ a aby diskusi o sborníku novém zařadil do vyjednávání mezi odbory a vedením železnice o kolektivní smlouvě pro rok 1997. Sborník prací je, zjednodušeně řečeno, seznam, který říká, jaká platová třída odpovídá každému ze čtyř set kategorizovaných druhů zaměstnání na železnici. Rozhodovat o konkrétní podobě sborníku (tedy určovat konstantní rozdíl např. mezi mzdou průvodčího a posunovače) bylo vždy v rukou vedení Českých drah. Odbory mohly v kolektivním vyjednávání debatovat…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu